Čeljabinsk je průmyslové město v samém srdci Uralu. Čeljabinsk je označován za bránu do národních parků Tanganaj a Turgojak. Čeljabinsk je dobrým místem, kde lze poznat pravou ruskou pohostinnost. Klima v Čeljabinsku je drsné, návštěvníci s tím musejí počítat. Čeljabinsk leží na jižní větvi transsibiřské magistrály. Žije v něm víc než milion obyvatel.

Čejlabinsk: Pevnost na Urale

Čeljabinsk byl založe jako pevnost, která chránila obchodní cesty před loupeživými hordami. Až do konce 19. století byl Čeljabinsk malé provinční město. Když byla v roce 1892 dokončena samarsko-zlatoustská železnice, bylo město město spojeno s evropskou částí Ruska a s Moskvou. Začalo se rozrůstat. V době občanské války byl Čeljabinsk dvakrát dobyt československými legionáři.

Industrializace a válečná výroba

Největší rozmach nastal ve třicátých letech 20. století, kdy zde byl realizován jeden ze záměrů leninsko-stalinské industrializace. To s sebou přineslo nová průmyslová odvětví a tisíce nových obyvatel – pracovních sil. Byly zde vybudovány velké metalurgické závody a továrna na výrobu traktorů. Během druhé světové války se v Čeljabinsku vyráběly tanky a legendární raketomety Kaťuše.

Uralské jezero

Čeljabinsk má i nepříjemnou jadernou historii. V roce 1957 zde došlo k jaderné havárii, který byla Sovětským svazem tajena. Zdejší závod na likvidaci jaderného odpadu stále funguje.

Domluva: Jen rusky

Současní obyvatelé Čeljabinsku jsou většinou Rusové a menšiny jiných národností. Příslovečné sociální „nůžky“ zde jsou otevřeny velmi doširoka – na jedné straně vrstva velmi bohatých, na druhé straně vrstva velmi chudých lidí.

Domluva s místními se musí vést v ruštině, jen málo mladých lidí ve městech umí anglicky. zdejší lidé se zdají být na první pohled uzavření a rezervovaní, ale při bližším poznání jsou nesmírně pohostinní a upřímní.

Doprava do Čeljabinsku

  • Letadlem: Čeljabinsk má sice své letiště, ale jen létá tam je omezený počet mezinárodních linek. Nejbližší mezinárodní letiště je v Jekatěrinburgu. Vnitrostátní linky do Čeljabinsku zalétají pravidelně.
  • Vlakem: Město leží na jižní trase transsibiřské magistrály. Cesta z Moskvy trvá 34 – 41 hodin, jezdí dva vlaky denně. Mezinárodní vlaky jezdí do asijských zemí bývalého Sovětského svazu, například Kazachstánu a Uzbekistánu.
  • Autobusem: Hodně užívaný je autobusový spoj s Jekatěrinburgem. Cesta trvá tři až čtyři hodiny.
  • Městská doprava: Čeljabinsku je zajišťována autobusy a menším počtem trolejbusů. Mimo to jsou také populární, i když méně pohodlné, maršrutky – malá vícesedadlová vozidla. Lze je zastavit i v místech, kam síť dopravy nesahá. Trasa i zastávky se domlouvají s řidičem. Maršrutky jsou levné.

Co vidět v Čeljabinsku

  • Čeljabinské regionální muzeum umění
  • Kostel Alexandra Něvského
  • Historická ulice Kirovka
  • Gagarin park
  • Muzeum místní tradice
  • Aloye Pole. Park Aloye Pole je kus přírody uprostřed velkoměsta. Je zde k vidění mnoho zajímavých dřevin a kulturních památek. Mezi ně bezesporu patří i obří busta Lenina uvnitř žulového mauzolea. Zdejší kostel, v dobžch komunismu předělaní na varhanní sál, už opět slouží církevním účelům. K parku jezdí všechny linky autobusů nebo maršrutky.

V Čeljabinsku lze navštívit množství divadel nebo koncertních sálů. Zdejší regionální univerzální vědecká knihovna je jedna z největších knihoven na Urale.

Co v Čeljabinsku podniknout

  • Pěší turistika,
  • plavání v některých z uralských jezer,
  • běžecké lyžování (běžky je možno si vypůjčit),
  • „lesní horolezectví“ – místní specialita, při které se zdolává terén od borovice k borovici,
  • celoroční bruslení v hale,
  • v zimě venkovní bruslení – víc ploch,
  • plavání v několika moderních krytých bazénech,
  • základna pro treky do hor Uralu.

Ilustrační foto: Uralské jezero (freeimages.com)

Další články z rubriky

Štítky: , , , , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>