Autem do Ruska

Cestovat autem do Ruska, to není jen sednout do vozu a jet směrem na východ. Cesta do Ruska autem potřebuje dobrou přípravu: formální, teoretickou, technickou. Ale to by bylo ještě málo. Není nad to posbírat zážitky, zkušenosti a rady lidí, kteří už v Rusku autem byli, a nebo tam jezdí opakovaně. Při cestování autem do Ruskem platí víc než kdy jindy, že štěstí připraveným.

Formální příprava: Doklady pro cestu autem do Ruska

  • Nejdřív je třeba vyřídit si platné vízum, nelze počítat s tím, že se dostane na hranici s Ruskem. Nedostane.
  • Malý technický průkaz vozidla nebo plnou moc jeho majitele (doporučuje se v angličtině).
  • Při v stupu na území se prochází pasovou a celní kontrolou na obou stranách hranice (budou tedy dvě kontroly). Je třeba předložit vyplněný formulář celní deklarace. Buď je možno stáhnout si ho předem, nebo si jej vzít od ceníků. Kontroly se mohou protáhnout.
  • Vyplněná migrační karta, kterou cestující dostane na hranici. V Rusku je možno setrvat sedm pracovních dní bez přihlášení, pak nastává přihlašovací povinnost (víc v článku Vízum do Ruska).
  • Povinné ručení platné pro Rusko. Jestliže motorista mí na své zelené kartě Rusko přeškrtnuté, musí ještě v ČR pořádat o nové pojištění.
  • Mezinárodní řidičský průkaz. Nelze se spoléhat na „pověsti“, že český řidičák stačí, Rusové vyžadují doklad, kde je i azbuka
  • Dobře prostudovat, které věci a v jakém množství lze dovážet do Ruska. Pozor na převářené množství alkoholu – i pivo je počítáno za alkohol.
  • Při cestě do Ruska autem je třeba mít sjednané povinné ručení platné pro Rusko. Nabízejí je skoro všechny pojišťovny v Česku.
  • Havarijní pojištění, pojištění skla, s rozšířenou asistenční službou, střet se zvěří, zavazadla o podobně v Rusku neplatí. Jen asi u čtyř pojišťoven lze sjednat havarijní pojištění s různým stupněm služeb.
  • Na cestu do Ruska je nutné mít sjednat cestovní pojištění. Není ovšem nutno sjednávat si nové pojištění, jestliže máme cestovní pojištění k platební kartě. To Rusové uznávají. Je třeba pouze doložit, že cestovní pojištění ke kartě platí „pro celý svět“. Je třeba mít kopii pojistných podmínek vyznačením územní platnosti a k nim kopie platební karty s vlastním jménem.

Technický příprava: Raději víc než méně

Je třeba počítat s tím, že ruské silnice jsou spíš špatné než dobré, jejich kvalita se může měnit po pár desítkách kilometrů (dálnice, šotolina, rekonstrukce…). Benzín je sice levný, ale může mít různou kvalitu. Před cestou do Ruska je třeba mít auto v naprostém technickém pořádku. To je zásadní, ačkoliv každá porucha se nedá předem odhadnut. V případě poruchy totiž nastane problém:

  1. jednak to je neznalost místního prostředí,
  2. dále obrovské vzdálenosti mezi městy
  3. a potom také vybavenost servisů.

Pro motoristy víc než pro jiný typ cestujících po Rusku platí, že je nutné mít funkční telefon a znát ruský vyhledávací portál yandex.ru. Je dobré si ho nejdřív tak zvaně „osahat“, protože v případě jakékoliv nehody to je jedna z hlavních cest k pomoci. Server yandex.ru je – velice laicky řečeno – něco jaké náš portál Seznam, ale yandex.ru je obsažnější. V ruském prostředí je užitečnější než google.ru.

Je zbytečné připomínat, že Rusko je obrovská země a že to, co se na mapě jeví jako „kousek“ jsou stovky kilometrů ve skutečnosti. Když motoristu postihne uprostřed cesty mezi dvěma městy porucha a volá odtahovou službu, je to velmi drahé. V lepší situaci jsou ti, kteří pobývají nebo jedou k příbuzným nebo známý, kteří jim mohou případně odtah poskytnout. Ale to vždy není.
Proto je vhodné nejezdit do Ruska jen jedním vozem, ale je-li to možné, naplánovat cestu do Ruska autem s jinou skupinou motorizovaných turistů, aby si řidiči mohli navzájem v případě poruchy pomoci.

Dalším problémem je to, že ruské autoservisy v malých městech jsou připraveny jen na opravy mechanického rázu. U nás už jezdí málo aut, která nejsou vybavena elektronickými součástkami. V ruských servisech nemusejí mít moderní diagnostická zařízení, o elektronických součástkách už vůbec nemluvě.

  • Pro případ nehody je nutno mít ve voze i vybavení pro improvizované přenocování – pokrývky, teplé oblečení. Na pomoc může osádka vozu někdy čekat velmi dlouho a klimatické podmínky jsou jiné než ve střední Evropě.
  • Dobře vybavená lékárnička, v níž budou i takové přípravky, které nejsou v povinné výbavě. I na případnou lékařskou pomoc se může čekat velmi dlouho. Je lepší mít prostředků první pomoci víc, než aby chyběly.
  • Bezolovnatý benzín se dá sehnat jen na západě Ruska. Plyn lze koupit jen někde. Dovoz pohonný hmot do Ruska není povolen.

Dopravní předpisy

Před cestou do Ruska je nutno seznámit se s ruskými pravidly silničního provozu, a ta potom v Rusku dodržovat. Pokuty za jejich nedodržení se platí na místě hotovými nebo bankovním převodem.

  • Je nutno „myslet i za jiné řidiče“. Jezdit v Rusku vyžaduje značnou obezřetnost, protože řidičské chování místních je mnohdy nevyzpytatelné.
  • Nejvyšší povolená rychlost v obci je 60 km/h, na ostatních komunikacích mimo obec 90 km/h a na rychlostních komunikacích 110 km/h.
  • Řidiči, kteří vlastní řidičský průkaz kratší dobu než dva roky, mohou mimo obec jezdit nanejvýš 70 km/h.
  • Požití alkoholu před jízdou má nulovou toleranci. Jak se říká: „Ani pralinku.“ Kontroly na alkohol jsou časté a postihy vysoké.
  • Nepoužití pásů nebo dětské sedačky je často kontrolováno a postihováno.
  • Stopování, respektive vožení stopařů, je v Rusku zakázáno.

Ilustrační foto: (freeimages.com)

4 KOMENTÁŘE

  1. Prosím, prosím, nemáte vyplněný nějaký vzor celní deklarace, vubec se v tom nevyznám. Jedeme do Petrodrahu, budeme tam je 2 dny.

  2. V Rusku je celkem nebezpečné řídit 😀 Nehledě na to, že pro cestu do Ruska ještě musíte řešit vízum, tak i ještě musíte dávat bacha na to, jak kdo řídí, je to vážně magořina ::DD

  3. Vození stopářů se spíš nedoporučuje, neboť nikdy nevíte, koho přesně vezete. Samotných stopářů je tam poměrně dost.
    Unleaded fuel (bezolovnatý benzin) se dá koupit všude. Volte AI-95, žádný AI-92, a chráň bůh před 76. AI-98 se také dá.

  4. Autem do ruska s benzínovým motorem je smrt. Nafta je lepší, má lepší filtr a když se tam přidá trochu aditiva, tak to jede i na ropu…

Zanechat komentář

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno