Moskevské metro (Московский метрополитен) slouží od 15. května 1935, kdy vyjel první vlak. Původně mělo 12 stanic a délku 15 kilometrů. Současné moskevské metro má celkovou délku tratí skoro 340 kilometrů. Cestující mohou využít 203 stanice na dvanácti linkách, z nichž je jedna okružní. Jsou označeny podle barev, čísly a pojmenováním. Vlastníkem moskevského metra je ruský stát.

Moskevské metro jezdí od roku 1935

Návštěvníci Moskvy se po metropoli nejčastěji pohybují metrem. Stanou se tak součástí až devítimilionového davu cestujících, které moskevské metro denně přepraví.

První vlaky moskevského metra vyjely 15. května 1935, kdy bylo metro v Moskvě otevřeno. První stanice, které se stavěly za Stalina, se nacházejí velmi hluboko, jsou obloženy mramorem s malířskou i sochařskou výzdobou. Ta se nese v duchu stalinského monumentalismu. Stanice byly projektovány zároveň jako podzemní protiletecké kryty (v případě válečného stavu).

Systém metra v Moskvě

Linky moskevského metra vedou napříč městem z okrajových čtvrtí přes centrum, jedna linka je okružní (má číslo 5, označení Kolcevaja) a všechny tratě propojuje.

Linky metra, které okružní trasa přetíná, jsou přestupní. Některé uzly jsou křižovatkou i pěti linek.

Vyplatí se mít vytištěný plánek tratí a stanic. Kdo nezná azbuku, bylo by pro něj lepší mít plánek v azbuce i v latince, aby mohl alespoň vizuálně kontrolovat shodu v azbukou psaných názvech stanic. Na systém ale nelze spolehnout, protože některé stanice mají dva názvy, a naopak mohou mít dvě různé stanice (na nepropojených linkách) stejný název (Arbatská a Smolenská).

Informační cedule v metru jsou dost často psané i v angličtině nebo latinkou. To se týká hlavně stanic, kde se předpokládá čilý pohyb cizinců.

Cestování metrem

Pro cestování moskevským metrem je nejjednodušší využít plastovou dobíjecí čipovou kartu, kterou je možno použít i na jiné prostředky moskevské městské hromadné dopravy. Jsou možné různé kombinace. Pro naplánované výlety slouží také papírová abonentka sloužící pro předinstalované výlety.

Vlaky moskevského metra sice mají bezplatnou Wi-fi, ale ta je zabezpečena heslem, které lze získat na ruském telefonním čísle. Starší vagony metra nemají klimatizaci ani topení.

Provoz metra

Moskevské metro je v provozu

  • od 5.30 hodin ráno
  • do jedné hodiny (01.00) po půlnoci,

kdy poslední vlaky vyjíždějí z konečných stanic. Okružní linka dokončuje cestu v 01.30 hodin, vstupy do ní se uzavírají v jednu hodinu, jako ve všech stanicích.

Na eskalátorech, které jsou v mnohých stanicích velmi dlouhé, protože stanice je hluboko, se podle obvyklých pravidel stojí vpravo, spěchající chodí vlevo. Vzhledem k hloubce některých tras bývá na křižovatkách linek rychlejší vyjet na povrch a na jinou trať přejít v povrchovém vestibulu stanice.

Metro v Moskvě: Zajímavosti

Moskevské metro je celosvětově známé vnitřní architekturou některých stanic. Sice může někomu připadat bizarní, ale to patří „k věci“.

  • Z hlediska výzdoby jsou nejzajímavější stanice Komsomolská,  Novoslobodská, Kyjevská (na okružní trati), Kropotkinská (linka 1, červená), Náměstí revoluce, Kyjevská a Arbatská (linka 3 – tmavě modrá),  Majakovská (linka 2 – tmavě zelená).
  • Nejstarší stanice – historicky nejzajímavější – jsou na světle modré lince 4, která byla uvedena do provozu v roce 1935.
  • Atypická je stanice Vorobjovy Gory na červené lince 1, která je situována na most přes řeku Moskvu. Průhlednými stěnami je krásný výhled na město a okolí.
  • Na tratích moskevského metra jezdí několik atraktivních vlakových souprav. Například souprava Akvarel, který je pojízdnou galerií nebo retro vlak Sokolniki, který má vzhled původních vagonů z třicátých let. Tyto soupravy jezdí obvykle v době nějakého svátku nebo výročí metra.

Ilustrační foto: freeimages.com

Další články z rubriky

Štítky: , , , , , , , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.